Кои растителни храни съдържат колаген или помагат за възпроизвеждането му? 1490 EcoSapiens.bg

Тъй като вече сте фокусирали нашата тема Кои растителни храни съдържат колаген или помагат за възпроизвеждането му, вероятно бихте се съгласили, че е истински архаизъм твърдението, че за възпроизвеждането му трябва непременно да се наливате с месен бульон или да глозгате кокали и хрущяли. Нищо подобно, защото има немалко растителни храни, които или съдържат тази ценна съставка, или способстват за възпроизвеждането ѝ. Ето защо тази статия ще има особени ползи за всички вегани и вегетарианци, а и за хората които търсят алтернатива на месните продукти.

Какво всъщност е колагена?

Нека първо да съсредоточим вниманието си върху това какво представлява колагена, защото макар и да сме срещали названието му върху редица кремове, лосиони или пък хранителни добавки, може би не сме съвсем наясно какви функции изпълнява той.

Колагенът (collagen) е структурен белтък, явяващ се основен компонент на нашите ставни връзки, хрущяли и сухожилия и главен отговорник за еластичността на кожата ни. Със синтетично създаден колаген дори до неотдавна жените са придавали така желаният от тях обем на устните си, докато не е бил изместен от синтетично създадената хиалуронова киселина.

За съжаление, с напредването на годините ни, организма ни започва да изпитва затруднения за възпроизвеждането на този ценен белтък и „най-благоприятната“ последица от неговата липса е появата на бръчки по лицето ни, увисване на кожата, чупливи нокти и изтъняване на косъма. Донякъде ефекти, касаещи само визията ни. По-лошото е, че ще започнем да изпитваме болки в ставите, които постепенно ще се износят докато накрая ще се затрудняваме да направим и една крачка.  

… Доста черногледа и песимистична последица, но напълно реална. Поради което фармацевтичната индустрия е измислила и хранителните добавки, даряващи на организма ни този ценен за него белтък.

Не, не хуквайте към аптеката, за да изкупите рафтовете, на които са наредени хранителните добавки, защото голяма част от тях са трудно усвоими от човешкия организъм. Дочетете тази статия, защото тук ще ви разкрием чрез кои растителни храни можете сами да си набавите колаген. А какво по-добро от натуралните продукти?!

1. Червени плодове

В това число влизат ягоди, малини, череши, вишни, къпини, боровинки, ябълки и др. А най-хубавото е, че освен вкусни, можете собственоръчно да си ги наберете от някой храст или дърво, така че да са от пресни по-пресни, както се казва. Ако сте градско чедо и няма откъде да си ги набавяте съвсем свежи, то поне гледайте да са сезонни и то родно производство.

Червените плодове подпомагат възпроизвеждането на колаген и цялостното подсилване на организма. EcoSapiens.bg

Червени плодове (берита)

2. Цитрусови плодове

Те са ценен източник на аминокиселините пролини, които от своя страна възпроизвеждат колаген. За съжаление тях трудно ще можете да си откъснете от някое дръвче, защото не виреят на нашите географски ширини. Когато си ги закупувате обаче, можете да следите от коя държава се внасят, дали в момента там са сезонни и по възможност да идват от близка дестинация (например Гърция или Турция). По този начин поне ще знаете, че са горе-долу пресни, защото не са прекарали дълго време, докато бъдат транспортирани до родните ни пазари. Консумирайте ги поне веднъж дневно и не забравяйте, че от тях можете да си приготвите фрешове или пък вкусна плодова салата. Все пак ви препоръчваме да ги ядете цели за да усвоявате и фибрите.

Цитрусовите плодове подпомагат възпроизвеждането на колаген в човешкия организъм EcoSapiens.bg

Цитруси

3. Зелени зеленчуци

Пролетта е времето на появата на пресни и свежи листни зеленчуци и не пропускайте тази чудесна възможност да си приготвите апетитна зелена салата. Всички зелени зеленчуци са богати на хлорофил, който забавя бързото разграждане на колагена и го задържа повече време в организма ни. Важно е единствено да ги измивате много добре и по възможност да не ги подлагате на термична обработка, особено когато става въпрос за спанак, лапад и др. 

Когато вече не се предлагат пресни салатки, не подценявайте и родното зеле, което освен всичко друго е богато и на витамин С, А, Е, витамини от В групата, магнезий, калций и желязо.

Зелените зеленчуци важна част за човешкото здраве и произвеждането на колаген EcoSapiens.bg
Домати и връзката им с колаген EcoSapiens.bg

Домати

4. Червени зеленчуци

Надали има човек, който да не чака с нетърпение да срещне на пазара надпис „Български селски домат“ и независимо, че в началото на лятото цената му е доста солена, да не се възползва от възможността да си го закупи. Доматите (за които се смята че са плод, но ние в България възприемаме за зеленчуци), както и червените чушки и цвеклото са много богати на ликопени, които от своя страна възпроизвеждат безценния за нас структурен белтък - колаген. Консумирайте редовно домати, цвекло и червен пипер (най-добре селски пипер). Чашата прясно приготвен доматен сок също има божествен вкус.

Семената спомагат за набавянето на колаген EcoSapiens.bg

5. Семена

Да, говорейки за растителни храни, рядко се сещаме за ядките и семената, които се явяват точно такива и със своите многобройни ползи за човешкия организъм по нищо не отстъпват на плодовете и зеленчуците. Хапвайте си редовно тиквени семки или пък  добавяйте чиа към любимите си напитки. Следете единствено за калоричността на избраните от вас семена и ядки, защото ако прекалявате с количеството на някои от тях, бързо ще видите, че показанията на кантара не са във ваша полза.

6. Маслини

Независимо дали ще ги добавяте към салатата или основното си ястие, маслините са изключително богати на сяра, която от своя страна помага на организма ни да си набавя колаген. В случая да имаме за съседки гореспоменатите Гърция и Турция и това е истинско предимство, защото там виреят едни от най-хубавите маслини.

7. Тофу

Тофуто е вероятно основния източник на протеини, консумиран от вегетарианците. И не без причина, защото освен че е естествен начин те да си набавят белтъчини чрез консумацията на соя (тофуто се произвежда от соево мляко), е много богато и на калций и желязо. Да не забравяме и факта, че понижава холестерола. 

Нашият съвет е да се снабдявате с тофу от специализираните азиатски магазини, а не от големите търговски вериги, защото там най-често ще срещнете побългарен вариант на тофу, който рядко е сполучлив и рядко има нещо общо с оригиналното тофу. Освен това търсете био тофу, така поне няма да е генно модифицирано, защото ГМО храните са изключително вредни и опасни.

ВАЖНО:
Не е добре обаче мъжете да прекаляват с консумацията на тофу или други съдържащи соя продукти, поради високото съдържание на фитоестроген. Фитоестрогена е вещество, което се счита за аналог на естрогена, който всъщност е женски хормон. 

Тофу - източник на колаген EcoSapiens.bg

Тофу

8. Водорасли

Ако сте фенове на хранителните добавки, то сигурно сте забелязали, че голяма част от онези, които се приемат с цел възпроизвеждане или набавяне на колаген, съдържат в състава си водорасли. Но изобщо не е задължително да приемате водораслите под формата на прахчета, капсули или таблетки. Отново се отбийте в някой азиатски магазин, откъдето ще можете да си ги закупите в прясно състояние (доколкото е възможно) и да внесете малко екзотика в ежедневното си меню. Водораслите са подходящи както за салати, така и за основни ястия. 

Водораслите една от най-полезните храни на планета Земя, които допринасят за набавянето на колаген. EcoSapiens.bg

Водорасли

9. Целина - изключително богат на колаген зеленчук

Особено внимание в нашата статия отделяме на целината, тъй като тя е нашия фаворит и направо шампион по набавяне на колаген, особено за веганите и вегетарианците.

Целината, която почитателите на английския език предпочитат да наричат селъри, е един феноменален зеленчук! Не само защото можете да консумирате всички нейни части- семената, корените ѝ, стъблата ѝ, та чак до листата ѝ, а и защото тя е много богат източник на колаген за човешкия организъм. "Спрягана" е от специалистите по здравословно хранене като един от най-мощните антиоксиданти, които освен всичко друго ни набавят и с "пълни шепи" различни минерали, както и витамините А, В6, С и К. Тя съдържа и добро количество сол. 

Като диворастящ зеленчук можете да срещнете целината в по-заблатените региони на страната ни, но също така е изключително лесно да я отглеждате и в домашни условия. Дори не ви е необходим двор, а само тераса или по-широк балконски перваз. Тя не е стайно растение!

Целина - шампион в набавянето на колаген за всички вегани и вегетарианци EcoSapiens.bg

Целина - шампион по съдържание на колаген, особено за вегани и вегетарианци

Извод: За да придобие нашия материал завършен вид,  ще добавим, че е важно не само да следите какво консумирате, но и как живеете. Тютюнопушенето, прекомерното излагане на слънце (особено лятно време след 12:30 до 16:30) и мръсния въздух са сред най-големите врагове на колагена. Опитайте се да сведете до минимум всички ваши вредни навици и да обогатите хранителното си меню и ще се радвате дълго време на красива кожа и коса, на здрави нокти и стави и разбира се на добро настроение от красивия си външен вид.

И разбира се, ако сме ви били полезни, моля споделете материала ни и  с други хора. Добре е да не се живее с илюзията, че колаген може да се набави от организма само от храни съдържащи животински произход, но има редица растителни алтернативи, като ние от EcoSapiens.bg изброихме само една част от тях. Природата е промислила за нуждите на всеки.